«Τρύπα» μεγέθους τουλάχιστον 20 δις ευρώ, σύμφωνα με τις πρώτες συντηρητικές εκτιμήσεις, προκλήθηκε στην Ελληνική οικονομία από τον τζίρο των εταιρειών που χάθηκε κατά το δίμηνο lockdown της αγοράς λόγω της πανδημίας του coronavirus. Σε αυτά προστίθεται απώλεια φορολογικών εσόδων ύψους 2 δις ευρώ αλλά και από ασφαλιστικές εισφορές της τάξης των 800 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, πάντα με βάση τις ίδιες εκτιμήσεις. Επιπλέον, λόγω της αναστολής των συμβάσεων εργασίας, περίπου 1 εκατομμύριο εργαζόμενοι υπέστησαν μείωση 35% στις καθαρές τους αμοιβές και σταμάτησαν οι προσλήψεις.

Όλα αυτά καταγράφονται στο φανερό κομμάτι της οικονομίας. Γιατί, εάν προστεθεί και το αφανές της τμήμα, η λεγόμενη «μαύρη οικονομία», το μέγεθος της «τρύπας» στην αγορά είναι μεγαλύτερο.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Capital.gr, επιχειρώντας μια πρώτη αποτίμηση μέσα από την επεξεργασία στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, της Τράπεζας της Ελλάδος, των αρμόδιων υπουργείων, σε συνδυασμό με τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων φορέων των πληττόμενων κλάδων και των μεγάλων επιχειρήσεων, αποτυπώνεται μια μελανή εικόνα, που θα απαιτηθεί εργώδης προσπάθεια για να βελτιωθεί.

Βεβαίως, επίσημος απολογισμός για την επίπτωση του lockdown, από τα μέσα Μαρτίου έως και σήμερα, στην οικονομία και την αγορά ακόμη δεν υπάρχει, καθώς τα επίσημα στοιχεία θα αρχίσουν να ανακοινώνονται μέσα στο επόμενο διάστημα. Ωστόσο, οι επιπτώσεις στην κατανάλωση, στους τζίρους των επιχειρήσεων και στο εισόδημα των νοικοκυριών είναι εμφανέστατη.

Ελεύθερη πτώση ο τζίρος

Σε επίπεδο τζίρου, όπως αυτός αποτυπώνεται ανά κωδικό δραστηριότητας (ΚΑΔ), εξαερώθηκε ένα ποσό της τάξης των 10 δις ευρώ τον μήνα, με βάση τις πρώτες συντηρητικές εκτιμήσεις από εκπροσώπους της αγοράς. Δηλαδή το 50% περίπου του τζίρου των 1,4 εκατ. επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα.

Σε πολλές εταιρείες η απώλεια ήταν πλήρης, αφού έκλεισαν με κρατική εντολή, ενώ στους πληττόμενους κλάδους προκλήθηκε πολύ μεγάλη μείωση δραστηριοτήτων. Λίγοι ήταν οι κλάδοι που συντηρήθηκαν ή ωφελήθηκαν (π.χ. όσοι προωθούν τα προϊόντα τους μέσω των σουπερ-μάρκετ ή όσοι κατάφεραν να αναπτύξουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και την τηλεργασία).

Στον τουρισμό ήδη υπολογίζεται πως οι απώλειες για το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου από τις τουριστικές εισπράξεις πλησιάζουν το 1 δις ευρώ, δεδομένου του ανοδικού ρυθμού που εμφάνιζαν οι κρατήσεις πριν από την επιδημία (σημειώνεται πως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, πέρσι τον Μάρτιο τα έσοδα από τους επισκέπτες από το εξωτερικό ήταν 320 εκατ. ευρώ και 540 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο).

Η βιομηχανία τροφίμων έχει δεχτεί πλήγμα από το σκέλος της εστίασης και του τουρισμού, από όπου προέρχεται το 40% του τζίρου του κλάδου. Ωστόσο, οι εταιρείες που διαθέτουν πρόσβαση και στα σούπερ-μάρκετ περιόρισαν τις απώλειες. Πολλές εταιρείες, πάντως, δεν έχουν πρόσβαση στα σούπερ-μάρκετ ή η θέση τους στο ράφι είναι μικρή. Στην ποτοποιία η πτώση φτάνει στο 80%, λόγω της μεγάλης έκθεσης του κλάδου στον τουρισμό και στην εστίαση. Ισχυρό είναι το πλήγμα στις υδατοκαλλιέργειες, όπου καταγράφεται πτώση 80% των εξαγωγών, που αποτελούν πάνω από το 85% του τζίρου.

Εξατμίστηκαν οι τζίροι στα καύσιμα

Μεγάλοι είναι οι τριγμοί στην αγορά καυσίμων. Η πτώση του τζίρου έφτασε το 50% για τα καύσιμα κίνησης, ενώ σε επιμέρους κλάδους, όπως το αεροπορικό καύσιμο, η πτώση έφτασε στο 95%. Η συνολική απώλεια των πωλήσεων στην αγορά στο επίμαχο δίμηνο της κρίσης του COVID-19 έφτασε το 1 δις ευρώ, ενώ το Δημόσιο εκτιμάται ότι απώλεσε έσοδα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ στο ίδιο διάστημα.

ΠΗΓΗ: Capital.gr

Αφήστε ένα Σχολιο